De premies van autoverzekeringen voor jongeren loopt de spuigaten uit. Wie tussen de 18 en 24 jaar is, betaalt voor een WA-verzekering ruim 400 euro meer dan twee jaar geleden. Dat is een stijging van maar liefst 53 procent.

Dat blijkt een analyse van vergelijkingssite Independer, die vreest dat de premies voor jongeren onbetaalbaar worden.

Jongeren moesten in 2017 gemiddeld 1.200 euro aan premie per jaar neertellen, drie en een half keer zoveel als 65-plussers die in 2017 369 euro per jaar aan hun WA-verzekering kwijt waren.

Betaalden jongeren in 2016 nog 544 euro meer dan 65-plussers, nu is dat 898 euro meer.

De kloof tussen oud en jong bij autoverzekeringen is dus groter geworden.

Met een stijging van 53 procent gaat de premie voor jongeren ook een stuk harder omhoog dan voor andere leeftijdsgroepen. Sinds 2016 stegen de premies van WA-verzekeringen met gemiddeld 38 procent, voor 65-plussers 29 procent.

Jongeren betalen nu eenmaal meer voor hun autoverzekering dan andere leeftijdsgroepen. Verzekeraars zien in hen een groter risico op schade. Daarmee komt de klap van premieverhogingen het hardst aan bij jongeren.

Oproep van DNB om premies te verhogen

Sinds 2016 geven verzekeraars gehoor aan de oproep van de De Nederlandsche Bank om de premies van autoverzekeringen te verhogen, om zo de miljoenenverliezen de kop in te drukken die onder meer zijn ontstaan door hevige concurrentie. Jarenlang werden de verliezen gecompenseerd met andere verzekeringsproducten of beleggingsresultaten, maar dat lukt niet meer.

Daarbij neemt ook nog het aantal schades toe. Schades die bovendien duurder uitpakken. "Dat komt bijvoorbeeld door geavanceerdere technieken in de auto, het vaker toekennen van smartengeld en extremere klimaatomstandigheden”, zegt Suzan Samson, expert autoverzekeringen bij Independer. Zij ziet voorlopig nog geen einde komen aan de forse premieverhogingen.

Het enige wat je als jongere kunt doen is schadevrij rijden, om zo de premie laag te houden.

 

Samson noemt twee manieren waarop verzekeraars goed rijgedrag kunnen stimuleren, waarmee het risicoprofiel van jongeren verbetert.

  1. Jongeren zouden eerder beloond kunnen worden voor schadevrij rijden. Nu is het zo dat je als automobilist per schadevrij jaar een trede op de bonus/malusladder klimt en je korting op de premie krijgt. De korting per trede verschilt per verzekeraar. Als jongere zou je dan sneller moeten klimmen, of er moet een hogere korting gelden.
  2. Wat ook kan is dat verzekeraars strengere polisvoorwaarden voor jongeren gaan hanteren. In Groot-Brittannië zijn er verzekeringen die geen dekking in het weekend en in de avond bieden. Dit betekent dus dat je niet kunt rijden op 'risicomomenten' waardoor je ook geen brokken kunt maken.

LEES OOK: De 13 meest toffe autosleutels ter wereld